العودة   منتديات مزيكا تو داى > المنتديات العامة > المنتدى العام

المنتدى العام General
Talk about anything ...اتكلم براحتك

LinkBack أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 13-01-2011, 01:22 PM   #11 (permalink)
عضو مزيكاوي

الصورة الرمزية muslim4ever

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى muslim4ever

تحيه ليك بجد يامحمد
دى نغمه عملين يغنو عليها وخلاص
عمالين يقولو مضطهدين وحجات غريبه
بس يامحمد المشكله ان هما مش بيطالبو بالمساواه
هما عوزين الارض كلها
عوزين كل حاجه ليهم لوحدهم
وجاى يقولى اصل فيه لعيبه ومش لعيبه وكتع
والشعراوى وزغلول النجار شتمو
ياراجل اتقى الله

قديم 13-01-2011, 02:37 PM   #12 (permalink)
الأعضاء

الصورة الرمزية سندس

تسمحولى أقطع عليكم حواركم الجميل بشوية أسئلة بس تعقباً على كلام الأستاذ المسيحي وأعتبروا الأسئلة دى فضفة كدة

1- السؤال اللى محيرني هو ليه دائما المسيحيين فى مصر بيحطوا فى دماغهم أنهم مضطهدين هل للاسباب اللى ذكرها الأستاذ المسيحي دى كلها مردود عليها لكن ليه موش بيعملوا مقارنة بين وضع أقلية مسمة فى فرنسا مثلا بوضع الاقلية المسيحية فى مصر ويشوفوا وضعهم عامل ازاي ووضع الأقلية المسلمة فى فرنسا اللى بتعاني الإضطهاد من صدور قوانين جائرة بمنع الحجاب هناك بإعتباره تمييز دينى فهل لو طبقنا نفس المبادىء هنا فى مصر وطالبنا المسيحيين بعدم لبس الصليب فى الشوارع ويكون مكانه الكنيسة بإعتباره تمييز دينى يكون إضطهاد ايضاً ؟!

2- لنفرض كام نفر من المسلمين عقلهم ضرب وعايزين يولعوا فى المسيحين فى مصر .. إيه ذنب الإسلام فى كده وإيه ذنب المسلمين البسطاء فى مصر علشان يكون واحد منهم راكب عربيته فى الشارع اللى وراء الكنيسة فيلاقى جموع غفيرة من المسيحيين خارجين غاضبين ليكسروا عربيته ويكسروا المحلات التجارية الموجودة فى المنطقة غاضبين لكنيستهم .. فهل هؤلاء المسلمين البسطاء إرهابيين ! وهل نحن حكمنا على نصارى المانيا بالأرهاب لما قتل واحد معتوه أحتنا المسلمة المحجبة هناك ؟! وهل تتخليون إن لو مسلمين مصر مكنوش عايزين نصاري إلى جوارنهم هل تتخيل مجرد تخيل إن كان حيبقى فيه وجود للمسيحين فى مصر !! أعتقد إن حفظ المسيحية فى مصر وخاصة المذهب الأرثوذوكسى راجع إلى الإسلام فهذا عمرو بن العاص رضى الله عنه الذى تشتموه فى كنائسكم ليل ونهار هو اللى جاب القساوسة الهاربين فى الصحراء من بطش الرومان واداهم الأمان وهو اللى اداهم فلوس كمان علشان يبنوا الكنائس ولو موش مصدق شوف كلامه الانبا شنودة نفسه ففى كتابه (مرقس الرسول القديس والشهيد) يقول " أن عمرو بن العاص أعطى عشرة آلاف دينارًا للبابا بنيامين من أجل بناء كنيسة عظيمة لصاحب هذه الرأس - أي مرقس - فبنى البابا بينيامين الكنيسة " المعلقة " الكائنة إلى يومنا هذا في شارع المسلة بالثغر , ودفن فيها الرأس إلى الأن " ( مرقس الرسول القديس والشهيد ص 70 )
وشوف الانبا شنودة وهو أمام السادات بيعترف بسماحة الاسلام اللى أنت بتنكرها دلوقت شوف الرابط على اليوتيوب فقط اكتب فى اليوتيوب " شنودة يعترف بسماحة الإسلام أمام السادات "فهل شنودة كان خائف من السادات وبيكذب .. أعتقد إنك تربأ برأس الكنيسة أن يكون كاذباً لمجرد
الخوف !

3-فى حادثة كنيسة القدسين فى الاسكندرية .. حاجه غريبة .. يعنى المسحيين جابوا قنابل مولتوف من جوه الكنيسة ورموها على الأمن المركزي .. السؤال الحاجات دى بتعمل ايه جوه الكنيسة ؟!
مين فينا اللى موش عايز التاني جمبه فى البلد .. المساجد لا توجد بها إلا المصاحف .. ولكن الكنائس ماذا تفعل بداخلها قنابل المولوتوف .. وليه الاقباط زعلوا والعلمانيين لما الاستاذ العوا قال إن الكنائس بها اسلحة .. طب ما الكلام ده اتنشر فى الجرائد .. طب شوف الخبر ده
-------------------------------------------------------------------------------------------
أصدر اللواء حبيب العادلي وزير الداخلية قرارًا باعتقال جوزيف بطرس الجبلاوي، نجل وكيل مطرانية بورسعيد، ومالك السفينة التي تم ضبطها من قبل جهاز مباحث أمن الدولة قادمة من إسرائيل وعلى متنها مئات الأطنان من المتفجرات، بعد ساعات من قرار قاضي المعارضات الإفراج عنه، ومنعه من السفر بموجب قرار أصدره المستشار عبد المجيد محمود النائب العام.
------------------------------------------------------------------------------------------
يا جماعة .. مين اللى موش عايز التاني فى البلد ؟ .. ومين اللى بيحض على كارهية التاني ..!
وأعتقد إنك عارف كويس بيتقال ايه داخل مدارس الأحد .. قولى بقى الحاجات دى بعمل ايه داخل الكنيسة .. وموش عايزين نخش فى موال تاني ونفتش فى الماضى ونقول المخابرات المصرية إكتشفت إيه داخل الكنائس المصرية فى الستينات ونشرت فى الأهرام !

يا جماعة .. بلاش نعمل قتنة .. الناس المسلمين البسطاء والمسيحيين البسطاء عايزين يعيشوا فى سلام .. فليه كل الدوشة دى .. منسيب الأمن يشوف مين اللى عمل كده .. بعدين نبقى نتكلم .

سندس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 13-01-2011, 05:31 PM   #13 (permalink)
الأعضاء

من الواضح ان اسئلتك وطريقتك فى النقاش بتدل على انك عاوز تستفز المسلمين الى فى المنتدى وتعمل فتنة بس انصحك بلاش

كيمو89 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2011, 09:32 AM   #14 (permalink)
الأعضاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muslim4ever مشاهدة المشاركة

:d فعلا الى كان بيحفظنى محفظنيش كويس احاول الهروب احنا مع بعض للاخر فى الصفحه دى وهنشوف
لو انا عقلى مريض ياعزيزى ومضطهد النصارى كما تقولون وارهابى كنت اتخذت الحادث فرصه للقضاء عليكم من قبل ما يعلن من هو الفاعل او حتى بعد ان يعلن لو عقلى مريض برده كنت قلت اكيد انتم المحرضين لان الضحايا الاكثر من المسلمين لكن احنا هنسيب التفكير المريض ده لاصحاب العقول المريضه
انا معاك ان انت لو فعلا عقلك مريض مش هتستنا نتيجة الحكم وحتى مش هتصدقه

كويس نشوف بالدليل كلامك وياترى فى افغانستان برده سنه وشيعه وفى الشيشان تعالا نشوف الصور دى
مقابر جماعية تحوي أجساد شهداء المسلمين بالبوسنة

مذابح سربيرنيتشا
وما حال المسلمين في الفلبين وكشمير والشيشان؟
طالما ان انت هتتبع الاسلوب دا فى الحوار وتلوم اشخاص لافعال اشخاص اخرى انا مش هاعمل زيك واتجاهل النقطة دى لانى لو حلفتلك للصبح ان انا مصرى وليست لدى قومية مثل اللى عندى المسلمين اسمها قومية المسيحية ( بمعنى ان المسلمين المصرين لديهم ثلاث قوميات (اسلامية عربية وفى الاخر تاتى المصرية ) لكن انا شخصيا وهاتكلم بصيغة المفردة معنديش غير قومية المصرية والعربية فى حدود
وغير كدة انت عايزينى الومك على اللى عمله المسلمين منكم ( مش انتو يا مسلمين عندكم دعاء بيقول ربنا لا تواخذنا عن ما فعل السفهاء منا ) اشمعنة انت يا عزيزى جاى تحاسبنى عن ما فعله السفهاء منا ( ولو انا كنت جاى الصق فيكم تهمة الارهاب او انى اقول ان المسلمين اهمة هم اللى عملوا كدة دا كان متاح لى ( لكن انا هدفى اسال وافهم من مسلمين ايه رد فعلهم حتى لا يكون توقعاتى من دماغى )

..

ولو زى ما حضرتك بتقول انى بخلط الاحداث تحت اسم الدول الغربيه على اعتبار الدافع عندهم دافع دينى يعنى حضرتك مش كل واحد يدين بالديانه المسيحيه ويقوم بعمليات قتل يبقى الدين هو من دفعه لذلك
انت برده هتقول لا دى حروب امريكيه وليس دينيه نشوف كده

حقاً؟؟ أوليس القائمون بها نصارى تحت راية الصليب ؟

أوليسوا يعلقون هذا

..
حقا ليست دينية ؟؟
ألم يقل جورج بوش أنها صليبية قبل سحب الكلمة ؟

اوليست بموافقة الفاتيكان ..؟؟

هياااااا قول لا ليست دينيه تحت رايه الصليب
برضوا هاتجاهل النقطة دى لان مش هدفى احاسب الاشخاص على ما فعل تحت اشخاص من دينهم
وارجو انى لا ارى منك رد من امثال الردود السخيفة مثل اهو مش عارف يرد او اهو بيتهرب ومن الاخر عايز تحاسبنى حاسبنى على الكتاب المقدس متجيش تقولى انتو وانتو وانتو عايز تعرف احنا بنقول ايه بنقول كدة ( 21قد سمعتم أنه قيل للقدماء : لا تقتل ، ومن قتل يكون مستوجب الحكم 22وأما أنا فأقول لكم : إن كل من يغضب على أخيه باطلا يكون مستوجب الحكم ، ومن قال لأخيه : رقا ، يكون مستوجب المجمع ، ومن قال : يا أحمق ، يكون مستوجب نار جهنم...... سمعتم أنه قيل : عين بعين وسن بسن 39وأما أنا فأقول لكم : لا تقاوموا الشر ، بل من لطمك على خدك الأيمن فحول له الآخر أيضا 40ومن أراد أن يخاصمك ويأخذ ثوبك فاترك له الرداء أيضا 41ومن سخرك ميلا واحدا فاذهب معه اثنين 42من سألك فأعطه ، ومن أراد أن يقترض منك فلا ترده ........ سمعتم أنه قيل : تحب قريبك وتبغض عدوك 44وأما أنا فأقول لكم : أحبوا أعداءكم . باركوا لاعنيكم . أحسنوا إلى مبغضيكم ، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم) ودى موجودة فى انجيل متى الاصحاح الخامس

لنر ماذا فعل أصحاب الحروب الدينية القديمة ...

قارنوا بين هذين المشهدين

المشهد الأول

المسلمون يفتحون القدس

يهزمون الروم وينتصرون
المفتاحَ يطلبون والأساقفة يرفضون..
إلا أن يحضر عمر بن الخطاب بنفسه لتوقيع العقد..
عمر يحضر في تواضع وقور، ويعاهدهم على
الحماية والحرية ، يجد بيت المقدس قد نجسوه
فينظفه بنفسه,,

تحضر الصلاة .. يعرض عليه القسيس الصلاة في الكنيسة ... يرفض عمر الفاروق كي لا يتخذها الناس مسجدا ويقولون فيها صلى عمر....

س: ألم يكن يمكن أن يأمرهم بقتلهم وانتزاع البلد؟
ج : ما هذه الوحشية التي تريد يا مسلم ؟

المشهد الثاني

الصليبيون يهجمون على القدس ..

حصار مدة أربعين يوماً

دخول..

دم يسيل إلى الركب

سبعون ألف مسلم قتيل في بيت العبادة..

المسجد الذي يقدس المسلمون .. يوضع فوقه الصليب

المحراب ، يجعله الأوغاد مربطا ً للخنازير والخيول.
س .ما هذا ياعزيزى تحت رايت من الصليب ولا اكيد انت تكذب هذا ...؟
.
يبقى .. مشهد صلاح الدين فاتحاً القدس ، ولو قتل كل صليبي على الأرض المقدسية لما اتهمه أحد بالوحشية ...

فهو لم يفعل إلا أن كافأ...

لكنه لم يفعل ذلك، بل سمح للصليبيين بالخروج بأمان ، والكل يعلم قصة المرأة والطفل ابنها..

يا مسلم .. هذه أفعال شخصية

لكن الانجيل يقول ....

لحظة أنت ياعزيزى .. إذا كنت ستقول الانجيل ...هربا من أفعال قادة الصليبيين الذي كانت الكنيسة تشجعهم في ذلك الوقت..
الان سترجع للكتاب وللدين ...
لماذا لم تكن عادلا وان ترجع لكتاب الاسلام ايضا ..؟
فكن عادلا
ثانيا المسلمون كانو يطلقون على الصلبيين الفرنجه

لأن المسلمين يعرفون كيف تكون الحيادية

كيف تكون الموضوعية

كيف أن من المسيحيين أهل الذمة من ينكر هذه الأفعال

كيف أنه ليس من الصواب رمي الآخرين بالباطل

فليس كل المسيحيين كانوا يشجعون ذلك ...

وليس كما يحدث الآن .. منك وللأسف تردون لنا الجميل أذىً

اين هو رد الجميل هذا يا عزيزى واين هى الاذية الذين تحدث لكم من المسيحين
يا اخى دعنى افكرك بشى صغير
هل تتذكر احداث نجح حماد او الكشح او اقربها احداث تفجيرات كنيسة القديسين او حتى قطار سمالوط عندما قتل ضابط الشرطة واصاب 6 اشخاص وهو يصرخ بهستيريا الله واكبر الله واكبر
ياريت تذكرلى مسيحين العصر الحالى من المصرين فعلوا لك ايه وحش وياريت توثق كلامك ولا تقول لى اشياء خيالية

أي شيء بسيط يكون اسمه ليس نسبة لبلدة بل دائما وأبداً" الإٍسلامي فلان" ..

نسبة لانه هو الذى يلصق تهمة الارهاب بالاسلام وليس المسيحيون
لم انا اخرج واقول ان المسيحية تامرنى بقتل المسلمين وابدا فى عمل دا مينفعش حضرتك تيجي تقول المصرى فلان لكن هتقول المسيحي فلان ( الغريبة انك عايزنى اكون عادل معاك وبستخدم عقلى وانت تكيل بمكيلين )

وهذا دليل عجز وخيبة صراحة ، فلم الكذب والادعاء علينا ؟؟
بتضحك كويس يارب تضحك
بس دى سفاله ووقاحه اخلاقيه انك تسب الديانات الاخرى وان تسب رسولى فعلا انا مش فاهم كويس اد ايه انتم سكتين اتحداك انكم تكونو عشتم فى عصر فيه حريه عباده زى فى الاسلام وكله بالدليل ياعزيزى ويارت تكون عادل فى حكمك

على اساس ان المنتديات الاسلامية مش بتشتم الكتاب المقدس عندنا وحتى الشعرواى نفسه كان بيشتمنا
يا اخى بلاش ازدواجية قل لا للعنصرية قل لا للارهاب الشيوخ المسلمين يسخرون من الهنا ويقولون 3 فى واحد ليه شامبو هههههه ويبدا فى الضحك ولا كانه يسمع افلام كوميديا
الشيوخ المسلمين ( وبالطبع ليس الكل ) يقولون ان البابا شنودة رمزا للنجاسة مع انى مش عارف هو عملهم ايه ولو مش مصدق قولى اديلك لنك لمظاهرة فى جامع الفتح اسمع بنفسك الشيوخ والمسلمين من اتباعهم يشتموا ويسبوا ازاى وهم واقفين على باب الجامع
الشيوخ المسلمين يرون ان من حقهم ان يقولون على المسيحين كفار ومشركين ولكن لا احد يقول عليهم نفس الكلمة
الشيوخ المسلمين يرون ان من حقهم ان يقولون الكتاب المقدس محرف ولكن ان تساءلت معهم حول اذا كان القران من الله ومن عدمه يشتمك
الشيوخ المسلمين يفرحون ويرقصون طربا باى يخرج اى ملحد يشتم ويهاجم الديانة المسيحية او اليهودية ويوكدون ويستشهدون بكلامه ولكن ما ان يقترب من الاسلام حتى يقولون عليه مجنون ولا يوخذ بكلامه
كل دى تناقضات فى الشيوخ المتعصبين من المسلمين وتكيل بمكيلين ولكن كالعادة المسلم لا يرى هذا ويبرر شتيمة والاستهذاء من الاخر ولكن لا احد يقترب منه

انا عارف ان انت شايف ان من حقك كمسلم تشتم وتسخر من الاخر ولكن بناء على قاعدة العدل والعقل التى تريد ان تبنى عليها مناقشتنا
انا لا اريد من ناقشنا ان ياخذ منحنى المعايرة وان تاخذ منحنى شوف المسلمين بيعملوا ايه والنصارى بيعملوا ايه لان دا مالوش اخر فالجميع زاغو وفسدوا واعوزهم مجد الله

انظر مثلا ماذا كان الكاثوليك يفعلون بالأرثوذكس في مصر ..

.

هل المسلمون فعلو فيكم كذلك ياعزيزى المحترم فعلا انتم مضطهدين وسكتين

اضح فعلا انك عارف كويس
اهم حاجه لازم تعرفها انا مبردش دفاعا عن الاسلام لا الاسلام اعظم من ذلك
ياعزيزى اين دليلك ان كتير اوى من المسلمين عايزين يقتلو النصارا بلاش الهرتكات دى والكلام الكتير من غير دليل وانت الى شوف الامور على حقيقتها وبلاش الكلام الى عملين يحشوه فى دماغك ده
اولا حضرتك مش بتدافع عن الاسلام لانى اولا مش بهاجم الاسلام وثانيا انا قلت قبل كدة وبكررها انا مشكلتى مش مع الاسلام انا مشكلتى مع كل من يتاجر بالدين الاسلامى او المسيحي او اى كان لانى ارفض هذا بشدة
وهاتلى كلمة انا سبيت فيها او شتمت الاسلام او حتى المسلمين
وخد بالك ان مفيش اى تحرير بيتم فى كلامى منى او من الادارة لانى عارف كويس اوى انى مش ممكن اشتم اى من الاسلام او المسلمين ليس خوف ولكن احتراما
ام بخصوص الدليل على ان فى مسلمين نفسهم النصارى يموتوا
انا هادى لحضرتك شوية ادلة صغيرة وليست موثقة غير بصدقى وامانتى والله وحده يعلم مقدراها
وانا هاتكلم عن نفسى ( لم بكون ماشى انا والمدام واسمع كلمة زى ربنا ياخدكم ) او حتى ( بعد حادث اسكندرية مكنتش القنبلة تاخدكم كلكم ولا حتى استغفر الله العظيم او اسمع وانا فى المترو اتنين بيتكلموا يا اخى النصارى كلهم يستاهلو دا وما ان بدات فى السوال حول لماذا النصارى يستاهلوا دا كان الرد من اللى بيعملوا طيب ايه هو اللى بيعملوا خاطفين بناتنا وشوية كلام غريب ميستحقاش نقوله اصلا
ويا عزيزي لو انت مش عايز تصدقنى براحتك بس ربنا وحده يعلم بصدقى من عدمه
وانا لى مسلمين كتير اصدقائى بمعنى الكلمة وليس مجرد كلمة اتصلوا بى واتكلموا معاى حوالين الحادث وكانو بمنتهى الذوق والادب اللى الواحد بيتفقده فى المجتمع المصرى الان وجعلونى اتاكد ان من فعل هذا ليس باسم الاسلام ولكن لاهداف شخصية واهداف اى كانت ( وعلى فكرة انا اتاكدت مش بكلامهم لكن باحساسهم انهم فعلا صادقين بان يتبروان من هذه الافعال )

هقولك على حاجه لان هنا مش مكان لده
فى تحدى اطلقه بعض الاخوه لااكبر القساوسه واعلمهم واكبر مبشرينكم ان يثبتو الكلام ده
ومنهم الاخ صاعقه الاسلام والسيف البتار وغيرهم اظن الاسامى دى معروفه جدا لدى الجميع وفى اكبر منتدياتكم الى يقدر يثبت اى حرف من الى بيقولوه نحن نقبل التحدى والذى رفع السماء بغير عمد سيندم على اليوم الى عرف فيه مناظرت الاديان
دا كلام فاضى ومسيحقتش لرد عليه وانا قولتلك ردى بخصوص اضطهاد المصرين المسيحين فى بلدنا
اتحداك اولا انا كنت بحسب كده لقيت كل شويه حد يقول ما تردو على ابونا زكريا حتى القساوسه بيقولو كده وهو فى الظاهر مشلوح لكن الكل مبسوط منه ومن الى بيقوله جيت اشوف الى زكريا ابو العربى بيقوله والله اشياء تضحك ولا ليها اى علاقه بلاسلام ويجيبلك الكتب وكل حاجه ويقرا الجزء الى هو عوزه مثلا ويسيب الحكم عليها وانت تصدقو اتحداك ان تثبتو مصدقيته زكريا النصاب الى طلع فى الاخر بينصب عليكم وهرب هروب الفئران من الشيخ الزغبى
واتحداك انك تجيبلى شتيمه للشيخ الشعراوى او زغلول النجار او اى كلمه هما قلوها بدون دليل ولا الى عملوه الشيخ ديدات وزغلول النجار باسلام الالف على ايديهم مزعلكم شويتين
ههههههه لا يا اخى مزعلنيش لانى زى ما قولتها قبل كدة مومن بحريات ايمانك الشخصى واى كان دينك انت فى الاخر اللى عارف انت بتعمل ايه
ولو مصر كلها اسلمت انا مش هاضايق ( انا عارف كويس انا ايه وايمانى بالهى مش هيتحرك من مكانه لو ملايين اسلموا ) وبدليل ان فى اوريا الكثيرين يسلموا وانا مش بضايق ( ولو اضايقت هابقى شخص مريض بالانانية عامل زى العيل الصغير اللى مش عايز حد ياخد لعبة من بتوعه )
وعشان اثبتلك كلامى وارجو ان تكون صادقا فى رددك
هل كل المسلمين سيدخلون الجنة ؟
هل كل المسيحين سيدخلون الجنة ؟
هل انت متاكد ان كل المسيحين سيدخلون جهنم ؟
فى حالة انك عارف ومتاكد ان مش كل المسلمين سيدخلون النار يبقى انا عارف ومتاكد ان خانة الديانة مش هى اللى بتدخلك الجنة من عدمه

اتمنى ان دى تكون الحقيقه ياعزيزى وواضح انك انسان محترم ولو هنتكلم باحترام مع بعض يبقى شئ كويس المهم يكون فيه عدل فى الكلام وفى الحكم زى ما حضرتك بتسمع النقض اسمع الرد عليه ولو عاوز فعلا تتناقش بكل موضوعيه وعاو توصل للحق ابعتلى على الخاص وانا هعرفك على المكان الى فيه ده لان هنا مش مكان لده
وانت كمان شخص محترم وارجوا ان ترد على بالمنطق والعقل وليس بفكرة الهجوم لانى حتى الان لم اهاجم الاسلام لان دا ليس هدفى ولن اهاجم اشخاص لان دا مش طبيعتى

bassem joseph غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2011, 09:36 AM   #15 (permalink)
الأعضاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dena yehia مشاهدة المشاركة
الكلام ياريت ميخرجش بره اسلوب المناظره اكتر من كده مش هنسمح

احنا كمسلمين طبعا مش موافقين على اللى حصل فى اسكندريه
بس اللى حصل ده ميديش الحق لاى مسيحى انه يغلط فى سيدنا محمد اصلا
اللى حصل مهما كان وحش فباللى حصل من النصادرى ده اسقط الحق عنهم
لان دى غلطه لا تغتفر

ومش هنبه تانى الكلام داخل اطار المناظره او النقاش ليس الا
مين اداك الحق انك تسقط حق لنصارى
انت مستنى ان النصارى ميعبروش عن غضبهم
حاجة غريبة جدا
يا اخى دا لم واحدة مصرية مسلمة واحد قتلها فى المانيا خرجتوا وعملت انها شهيدة وانها ماتت وهى تدافع عن دينها وووووو للصبح
ولم واحد مسيحي مصرى مات فى المانيا محدش اتكلم عنه
مع ان السبب واحد هو العنصرية القومية وليس الدينية
لماذا تعطى لنفسك الحقوق وتاخذها من الاخر

قديم 14-01-2011, 04:00 PM   #16 (permalink)
الأعضاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد تايسون مشاهدة المشاركة
اولا وقبل اى حاجة انا مكنتش بدخل بس التوبك وقف فى زورى
نورت يا باشا واهلا بيك
ثانيا انا مش هكلمك بلغة الدين ولا السياسة انا هكلمك صاحب لصاحبه عالقهوة

ـــــــــ ــــــــ
انت بتقول ان شيوخ كتير بتسخر من المسيحية وعلى راسهم
الشيخ الكبير رحمه الله واسكنه فسيح جناته الشعراوى
بــــص وركز معايا اولا الشعراوى عمره ما يسخر ولا يشتم فى مخلوق
ثانيا الشيخ اللى بيعمل بسنة نبينا صلى الله عليه وسلم والقرأن الكريم
لايمكن يسخر من دين ولا من ناس يقول الله تعالى : " ياأيها الذين آمنوا لايسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيراً منهم "
ومع احترامى استحالة أصدق كلمتك دى
ــــــــ ــــــــ
فيه أكتر من 3500 موقع مسيحيى بيشتم فى نبينا محمد عليه افضل الصلاة والسلام وفى الدين الاسلامى وبيشوهوا صورته وشتيمة وأقذر وأقبح الاوصاف اللى متطلعش الا من أشخاص سفلة وتربية شوارع
فى حين ان مفيش موقع مسلم واحد غلط فى المسيح عليه السلام
لان المواقع الاسلامية بتغلط وتتكلم عن الكتاب المقدس ولا انت مصدق ان المواقع الاسلامية عمرها ما غلطت فى حد ولا المسلمين المتعصبين عمرهم ما غلطوا فى حد والشيخ زغلول النجار لم بيقول ان 34 نبى فى العهد القديم ولاد زنا محارم دى برضو مش شتيمة

ــــــــ ــــــــ
لو هنتكلم عن العداء والكره
يبقى هنقول المسلمين اللى بيموتوا فى انحاء العالم من مسيحيين
وعلى رأسهم مروة الشربينى الله يرحمها (قتلت لكونها مسلمة)
والحرب على الحجاب فى فرنسا واصدار قانون يمنعه
والحرب على بناء المساجد فى سويسرا واصدار قانون يوقفه
والرسومات المسيئة للنبى فى الدنمارك ..ومحدش أساء لسيدنا عيسى
بالرغم ان ممكن يحصل بس ديننا دين تسامح ومش دى عاداته
ـــــــ ــــــــ
كالعادة مش عارف ليه اقباط مصر الوحيدين اللى بيدفعوا تمن كل اخطاء المسيحين فى العالم امريكا واوربا كلها دلوقتى مسيحية واللى لازم يدفع تمن اخطاءهم هم مسيحين مصر
يا عم احنا مالنا هم ايه انت مش عامل تقول وحدة وطنية
وطنية ايه اللى انت بتقول عليها اذا كانت بتحاسبنى على ناس فعلوا افعال باسم دينتى
يعنى انا جيت قولتلك ايه هو شعورك بما ان الجريمة دى تمت باسم الاسلام
جيت قلت انا شايفين يا مسلمين دينكم بيعمل ايه
انا زهقت بجد من شوية الردود السخيفة اللى بسمع فى كل حوار مع مسلمين في ايه هى الردود دى اللى بيسالكم عن شعوركم لو دا اللى حصل وكان موجه ليكم
مش قادر تقول هاضايق هاغضب مش هاهتم اى حاجة يا عم قول هانزل اقتل المسيحين وايه يعنى
لكن نفس الرد اصل المسيحين عملوا اصل المسيحين مش عارف فى كوكب مريخ قتلوا مين

لو بتتكلم عن اللاعيبة بتوع الكورة
كان فيه هانى رمزى وسامى قمصان زى مانت قلت
بس أعتقد ان مصر 85 مليون منهم حوالى 70 مليون مسلمين
لو قلنا ان كل أسبوع بيطلع لاعيب كورة يبقى 4 فى الشهر و48 فالسنة
وبحكم ان المسيحيين أقل عدد فلازم يبقى ظهورهم أأقل فى مجالات معينة
[font=comic sans ms] ــــــــ ــــــ[/font]
اذن المسيحين هم السبب فى الاخر
طبعا رد مقنع اصل معرفش اصحابى اللاعيبة اللى احسن من لاعيبة فى مصر كتير لم راحوا يعملوا اختبارات فى نادى الاهلى ولا الزمالك ولا الشمس اتقال لهم ايه فعلا لان المسيحين مش بيعفروا يلعبوا كورة

تعالى بقى نقلب السؤال ..
ليه مش بيبقى فيه لاعيبة مسلمين فى أوروبا ماعدا فرنسا ؟؟؟
طبعا ذكرت فرنسا عشان نسبة المسلمين بتمثل الدين الاول مش التانى

مستنى ردك عالسؤال
انا معرفش ومش بهتم بدا ديانته ايه والكلام دا لكن انا اهتمامى باللاعيبة المصريين بس
بس عشان برضو ارد عليك كل اللى اسمهم من الافارقة ممادواو يي او الاسماء دى مسلم
لان الاسماى دى معناها محمد و يي

ــــــ ــــــ
لو هنيجى نحسبها بقى بالورقة والقلم
فيه اعضاء مجلس شعب مسيحين
كام واحد منتخب وكام واحد معين

فيه دكاترة ومهندسين ومحاميين ومحاسبين وكل المجالات
معنى دة ان مفيش اى اضطهاد او تفرقة بين مسلم ومسيحى
ولو فيه مجال مش موجود فيه مسيحي يبقى اتجاهكم مش بيحب المجال دة
واعتقد الحكومة مش فاضية توجه الناس لحب مجالات معينة على راحتهم

كان فيه واحد نزل بلد واتسرقـــت محفظته فيها
خرج مالبلد دى وقال كلها حرامية وزبالـــة
قابله واحد قريبـــه وحـكاله الموضــوع
قاله البلد زى الفل وانا عايش فيها من زمان
ومحدش فكر يســرقنى فى يــوم
ومش معنى انك اتسرقت
يبقى كلها حرمية

ياريت تكون وصلت

سلام عليكم يا ...
مـــــصـــرى

انا طبعا مصرى عشان كدة مش بهتم الاجانب او الفنجة او مسيحين الغرب بيعملوا ايه لانى فى الاول والاخر مصرى مصرى مصرى وبعد كدة مسيحي ولانى كمان مومن ان بلدى محتاجنى اكتر من دينى
وربنا اللى يعلم انا جالى شغل برة مصر ورفضته عشان انا مصرى

وانا مش فاهم بصراحة ليه الهجوم دا على بالشكل دا
يا جماعة انا بس عايز اعرف ايه هو هيكون رد فعلكم

وفى الاخر عايز اقولك
وعليكم السلام يا مصرى

قديم 14-01-2011, 04:18 PM   #17 (permalink)
الأعضاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندس مشاهدة المشاركة
تسمحولى أقطع عليكم حواركم الجميل بشوية أسئلة بس تعقباً على كلام الأستاذ المسيحي وأعتبروا الأسئلة دى فضفة كدة

1- السؤال اللى محيرني هو ليه دائما المسيحيين فى مصر بيحطوا فى دماغهم أنهم مضطهدين هل للاسباب اللى ذكرها الأستاذ المسيحي دى كلها مردود عليها لكن ليه موش بيعملوا مقارنة بين وضع أقلية مسمة فى فرنسا مثلا بوضع الاقلية المسيحية فى مصر ويشوفوا وضعهم عامل ازاي ووضع الأقلية المسلمة فى فرنسا اللى بتعاني الإضطهاد من صدور قوانين جائرة بمنع الحجاب هناك بإعتباره تمييز دينى فهل لو طبقنا نفس المبادىء هنا فى مصر وطالبنا المسيحيين بعدم لبس الصليب فى الشوارع ويكون مكانه الكنيسة بإعتباره تمييز دينى يكون إضطهاد ايضاً ؟!

حضرتك عايز تعرف المسيحين فى مصر مضطهدين ولا لا ممكن تقرا كتاب المقريزي اللى اسمه تاريخ الاقباط فى مصر وشوف بنفسك الاقباط كانو بيعملوا ازاى
والكعادة نفس السوال ونفس الرد
انا ماليش دعوة باى دولة انا مصرى ومن يريد يتكلم معاى يكلمنى على اساس وطنيتى وليس على اساس المسيحين فى العالم بيعملوا ايه
وعلى فكرة معلومة لحضرتك ان اللى كان مرشح نفسه امام ساركوزى كان اصل مغربى ومسلم على فكرة

2- لنفرض كام نفر من المسلمين عقلهم ضرب وعايزين يولعوا فى المسيحين فى مصر .. إيه ذنب الإسلام فى كده وإيه ذنب المسلمين البسطاء فى مصر علشان يكون واحد منهم راكب عربيته فى الشارع اللى وراء الكنيسة فيلاقى جموع غفيرة من المسيحيين خارجين غاضبين ليكسروا عربيته ويكسروا المحلات التجارية الموجودة فى المنطقة غاضبين لكنيستهم ..

على اساس ان المسلمين الغاضبين لم كانو بيخرجوا يكسروا محلات كنتاكى ومحلات بيتزا هات وسوبر ماركت سينسبرى عشان فى اشاعة طلعت وانا مش مهتم بمصدقيتها ان اصحابهم يهود ونصارى فبالتالى لازم نكسرهم اى كان اللى شغالين ايه ولا حضرتك مشفتش اللى حصل

فهل هؤلاء المسلمين البسطاء إرهابيين !
بالطبع لا وانا ارفض رفض تام ايذاء اى شخص اى كان نوع الايذا مادى او جسدى بالطبع او حتى معنوى بالاساءة والاهانة
وهل نحن حكمنا على نصارى المانيا بالأرهاب لما قتل واحد معتوه أحتنا المسلمة المحجبة هناك ؟!
على فكرة مش عشان هى مسلمة لكن مروة ماتت عشان هى مصرية لان فى واحد مسيحي مات بسبب انه مصرى ومحدش كالعادة اتكلم عليه ولا اتعمل شهيد ولا اى حاجة ولو انت عايز اسمه وكل بياناته عينى الاتنين
الاسم كمال مجدى قلادة
السن 19 عام
وتم قتله على يد اتنين المان من دعاة النازية
بتاريخ 28 اكتوبر عام 2010
طبعا محدش سمع عنه

وهل تتخليون إن لو مسلمين مصر مكنوش عايزين نصاري إلى جوارنهم هل تتخيل مجرد تخيل إن كان حيبقى فيه وجود للمسيحين فى مصر !! أعتقد إن حفظ المسيحية فى مصر وخاصة المذهب الأرثوذوكسى راجع إلى الإسلام فهذا عمرو بن العاص رضى الله عنه الذى تشتموه فى كنائسكم ليل ونهار هو اللى جاب القساوسة الهاربين فى الصحراء من بطش الرومان واداهم الأمان وهو اللى اداهم فلوس كمان علشان يبنوا الكنائس ولو موش مصدق شوف كلامه الانبا شنودة نفسه ففى كتابه (مرقس الرسول القديس والشهيد) يقول " أن عمرو بن العاص أعطى عشرة آلاف دينارًا للبابا بنيامين من أجل بناء كنيسة عظيمة لصاحب هذه الرأس - أي مرقس - فبنى البابا بينيامين الكنيسة " المعلقة " الكائنة إلى يومنا هذا في شارع المسلة بالثغر , ودفن فيها الرأس إلى الأن " ( مرقس الرسول القديس والشهيد ص 70 )
وشوف الانبا شنودة وهو أمام السادات بيعترف بسماحة الاسلام اللى أنت بتنكرها دلوقت شوف الرابط على اليوتيوب فقط اكتب فى اليوتيوب " شنودة يعترف بسماحة الإسلام أمام السادات "فهل شنودة كان خائف من السادات وبيكذب .. أعتقد إنك تربأ برأس الكنيسة أن يكون كاذباً لمجرد
الخوف !
انا فين انكرتها دى
انا فين قلت ان الاسلام دين ارهاب
لو سمحت حد يقولى انا فين قلت الكلام دا
انا مش فاهم حد يقولى فين الاهانة اللى انا قلتها على مسلم هنا ولا حتى اتكلمت عن الاسلام بشكل وحش

3-فى حادثة كنيسة القدسين فى الاسكندرية .. حاجه غريبة .. يعنى المسحيين جابوا قنابل مولتوف من جوه الكنيسة ورموها على الأمن المركزي .. السؤال الحاجات دى بتعمل ايه جوه الكنيسة ؟!
مين فينا اللى موش عايز التاني جمبه فى البلد .. المساجد لا توجد بها إلا المصاحف .. ولكن الكنائس ماذا تفعل بداخلها قنابل المولوتوف .. وليه الاقباط زعلوا والعلمانيين لما الاستاذ العوا قال إن الكنائس بها اسلحة .. طب ما الكلام ده اتنشر فى الجرائد .. طب شوف الخبر ده
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

طبعا حضرتك متاكد تمام من الكلام دا
ان الكنائس مليانة مولوتف واسلحة وذخيرة
خلاص يبقى انا مش هاكمل الكلام بس نفسى تفكر بعقلك وتشوف لو الكنائس والاديرة فعلا مليانة اسلحة وذخيرة ليه لغاية دلوقتى مشفونش عمل ارهابى او حتى واحد مسيحي يفجر جامع او حتى يمسك رشاش او مسدس انشالله صوت ويضرب جامع
ليه
هل المسيحين بيجمعوا الاسلحة عشان داخلين مسابقة مثلا وجمع تكسب
ولا مستنين لم صلاحيتها تبوظ
ما بلاش بقاة كلام يحرق الدم وينرفز

-------------------------------------------------------------------------------------------
أصدر اللواء حبيب العادلي وزير الداخلية قرارًا باعتقال جوزيف بطرس الجبلاوي، نجل وكيل مطرانية بورسعيد، ومالك السفينة التي تم ضبطها من قبل جهاز مباحث أمن الدولة قادمة من إسرائيل وعلى متنها مئات الأطنان من المتفجرات، بعد ساعات من قرار قاضي المعارضات الإفراج عنه، ومنعه من السفر بموجب قرار أصدره المستشار عبد المجيد محمود النائب العام.

انا مش فاهم هم ليه المسلمين المتعصبين مش بيفكروا بعقلهم قبل ما يقولو الكلام اللى ينرفز دا
يعنى اللى جايب سفينة محملة اسلحة اولا يجيبها من اسرائيل وثانيا يحملها متفجرات
طيب على الاقل يخبيها
او يدريها ولا يخليها تروح بلد قبل ما تجي من اسرائيل
على فكرة مفيش جاسوس واحد مسيحي
ولول حضرتك اتاكد من الخبر بعديها المتفجرات دى طلعت العاب نارية بتاعت الاعياد والسفينة طلعت جاية من الصين
لكن نقول ما هى دى بقيت عادة الشعب المصرى يصدق اى كلام يتقال له لانه مكسل يفكر ويدور بجد

------------------------------------------------------------------------------------------
يا جماعة .. مين اللى موش عايز التاني فى البلد ؟ .. ومين اللى بيحض على كارهية التاني ..!
وأعتقد إنك عارف كويس بيتقال ايه داخل مدارس الأحد .. قولى بقى الحاجات دى بعمل ايه داخل الكنيسة .. وموش عايزين نخش فى موال تاني ونفتش فى الماضى ونقول المخابرات المصرية إكتشفت إيه داخل الكنائس المصرية فى الستينات ونشرت فى الأهرام !

يا جماعة .. بلاش نعمل قتنة .. الناس المسلمين البسطاء والمسيحيين البسطاء عايزين يعيشوا فى سلام .. فليه كل الدوشة دى .. منسيب الأمن يشوف مين اللى عمل كده .. بعدين نبقى نتكلم .
الغريبة برضو انا مقولتش ان المسلمين عايزين يطردونا
انا كان كل هدفى وفى كل رد باكده انا عايز اعرف رد فعل المسلمين ايه
والسلام عليكم يا مصرى

قديم 14-01-2011, 05:57 PM   #18 (permalink)
مشرف سابق

الصورة الرمزية A F r i C a N o

إرسال رسالة عبر MSN إلى A F r i C a N o إرسال رسالة عبر Yahoo إلى A F r i C a N o

بص يا باسم انا هريحك
كل المسلمين الى أعرفهم فى حيـاتى
سواء كان مربى دقنه .. بيشـرب مخدرات .. من البيت للجامع
زعــل ع الى حصــل .. مش عشـان انت مسيحي وانا مسـلم
لا علشــان دى بلدي وبلدك دى مكانى ومكـانك
مينفعش اصـحى الصبح مشوفش مينا ولا جرجس
وهو كمــان نفس الكــلام من غير لت وعجن كتيــر انا هقولك الخلاص
زي ما فى مسلمين مبيحبوش المسيحيين .. كذلك فى مسيحيين مبيحبوش المسـلمين
دى حاجة انت عارفها وانا عارفها وكــلنا عارفنها
انما ف الاول وفى الاخــر .. مينفعش انى أصـحى مشوفش المسيحيين
هقولك العيشة مش هيبقى ليها طعم لو احنا مش موجودين أو انتو مش موجودين
الكلام ف الدين ومين الصح ومين الغلط .. لا يا برنس
انا ديني بيقولى ( لكم دينكم وليا ديني ) الدين لله
انا حصـلت معايا ان كان قسيس عربيته عطـلانة ومحتاج الى يزقها وانا واتنين اصحـابى
الى زقناها نفس الكلام انت هتعمله لو شيخ الى عربيته عطلانة
مش هنجادل واقول اناا احسن وانت تقول لا انا الى احسن
كل واحد عارف ايه الى فى ديــنه
ومين الاحسن انا ولا انت دى حاجة تخليها لنفسك
غيـــــــــــــر كدا احنا أخووووات يا باسم
لو عاوز تعرف رد فـعلى .. كمســلم
انـا جسـمى قشــعر جامد بجد .. وزعلت اوى اوى
وصدقنى دا كان حالنا كــُــلنا

أمـا عن الناس الى شتمت الرسـُـول والمسـلمين
فالله يســامحهم منهم لربنـــا
الحمدلله الواحد عارف
ان المسلمين ممكن يضايقوا المسيحين جامد
بس احنا مش كدا يا بنى
احنا مع بعض بقالنا مئااااات السنين
بس احنــا بنحبكم لان رسـُــولنا وصـانا عليكم
والله يســـامحكــُـم كـُــلكم

دايمـــا هيـكـُــون معَـــاه
جمهـُـوره إلى بنـَـــاه
وفى تـَــالتة شمَــال إتعلم الحيـــاه
أهـــــــَــــلـــــي
دا إسم أعظـم كيـَــان
عشـَــــنا أجمـَـل أيـَــام
وإحنَــا مســافرين وراه أي مكَــان
لفيــــــــــنا العَـالم البعيـــد
مهما طـَــال الطريق
مع كـُل ميـل وراه حبه يزيد
A F r i C a N o غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2011, 06:19 PM   #19 (permalink)
عضو مزيكاوي

الصورة الرمزية Hanen StorY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassem joseph مشاهدة المشاركة
سوال الى كل مسلم مصرى
اتفضل
سؤالى الى كل مسلم ماذا كنت ستفعل فى حالة ان كان الاعتداء الذى حدث للمسيحين فى كنيسة القديسين حدث تجاهك انت , مثلا فى مسجد كبير فى صلاة عيد الاضحى ؟
مش عارفه بصراحه بس لو حصل ساعتها مش هفكر مين عمل ومين معملش لان هخلينى فى اللى احنا فيه دا حاجه صعبه جدا ربنا يكون فى عونهم يارب
ماذا سيكون ردك فى وقتها ؟
\
ولا اى حاجه احنا مسلمين وبنحبش اخد الحق من اى حد مالوش زنب
هل ستتحلى بالصبر والهدوء والعقل ام ستفقد عقلك وتنزل الى الكنائس والمسيحين فى الشوراع لتقتلهم وتاخذ بثأرك؟
لا يمكن ازاى اقتل ناس ابرياء حتا لو مسيحى هو اللى عمل كدا مفيش دين ع وجه الارض بيرضى بدم حد برئ

هل ستنادى بالغضب ولكن بلا خطأ ؟
غضب على مين مينفعش مش هقدر اتحكم فى كل الناس لو نديت بالغضب
هل ستخرج فى مظاهرات سلمية ام ستكون مظاهرات كاسحة لهدم كل ما هو مسيحي ؟
مليش فى جو المظاهرات بس لازم حقى يرجعلى والا ماكن المقدسه والاديان السماويه مالهاش دخل بلارهاب دا
هل ستنادى بالوحدة الوطنية ومعرفة مين هو العدو الحقيقى ؟
اها طبعا لازم لاننا فى مركب واحده وكلنا هنغرق
هل ستتذكر مصر ام كل ما سوف يكون امامك هو اسلامك فقط ؟
مصر دى بلدنا كلنا واكيد مش كل المسحين وحشين فى الحاله دى انا اللى هكون وحشه لو نكرت خير بلدى

قديم 14-01-2011, 06:23 PM   #20 (permalink)
الأعضاء

الصورة الرمزية سندس

اقتباس:
حضرتك عايز تعرف المسيحين فى مصر مضطهدين ولا لا ممكن تقرا كتاب المقريزي اللى اسمه تاريخ الاقباط فى مصر وشوف بنفسك الاقباط كانو بيعملوا ازاى

أولا تقيس مفهوم الإضطهاد بمقاييسك أنت ، لكن هل قارنت بين وضع أى اقلية فى العصور الوسطى وبين وضع القبط فى مصر إبان الفتح الإسلامي .. هل كانت الدولة الرومانية أو الفارسية بتقبل بوجود أى عنصر موش على ملتها فى أرضها ! بالطبع لا وانت تعرف ايه اللى حصل للاقباط لمجرد مخالفتهم للرومان فى طبيعة المسيح .. إذن عن أى إضطهاد تتكلم وقد كان بمقدور المسلمين أن يطردوا الاقباط خارج مصر كلية .. فهل تريد أن يكون هناك وزير يهودى أو نصراني فى دولة إسلامية .. بالقطع لأ .. هذا حق الدولة ومع ذلك كان هناك وزراء نصارى فى الدولة الفاطمية .. ثم تتكلم عن المقريزي وأنه ذكر أن الاقباط كانوا مضطهدين .. طيب لنرجع للمقريزي نفسه .. كيف وصف اقباط مصر فى نفس الكتاب المذكور .. قال المقريزي :"أهل مصر يغلب عليهم الدعة والجبن والقنوط والشح وقلة الصبر وسرعة الخوف والحسد والنميمة والكذب والسعي إلى السلطان وذم الناس بالجملة، كما يغلب عليهم الشر والدنية التي تكون من دناءة النفس والطبع " .. طيب تخيل كيف يكون ناس بالصفة دى حيتعاملوا ازاي مع الولاة المسلمين .. ولما الولاة يتعاملوا بالشدة مع النوعية دى نقول إضطهاد !! يا راجل ده كلام ..ثم حتى لو فرضنا أن هناك كان تجاوز من بعض الولاة هذا شىء لا يشين الاسلام بل يشين الولاة اللى مطبقوش تعاليم الاسلام فى السماحة وانت تتفق معى فى ده
ولو كان حدث الاضطهاد فلا تحسسنى أنه كعصر دقلديانوس بل الاقباط أخدوا من الامتيازات فى التجارة والبيع والشراء ما لم تحظ به أى أقلية فى مكان تاني بل وصل بهم الأمر إلى أنهم كونوا فوج للوصول إلى الخليفة هارون الرشيد رضى الله عنه علشان يشتكوا له بعض الولاة .. إذن الحكاية مكنتش سياسة عامة للإضطهاد .
اقتباس:
على اساس ان المسلمين الغاضبين لم كانو بيخرجوا يكسروا محلات كنتاكى ومحلات بيتزا هات وسوبر ماركت سينسبرى عشان فى اشاعة طلعت وانا مش مهتم بمصدقيتها ان اصحابهم يهود
ونصارى فبالتالى لازم نكسرهم اى كان اللى شغالين ايه ولا حضرتك مشفتش اللى حصل
الكلام ده جنابك حصل فين .. سمعته من انهى قسيس بس !
يا راجل المسلمين لو عايزين يخلوا النصاري يقعدوا فى بيوتهم حيعملوا كده من غير أى تكسير وأنا افتكر إن الانبا شنودة قال إن لو كل مسلم اشترى من مسلم زيه يبقى مفيش ولا مسيحى حيلاقى باكل .. لكن احنا مسلمين وبنتعامل معاكم فى البيع والشراء وكل حاجه ماشية .. نفرض كام واحد عامل كده دى حاجات فردية وانت نفسك بتقول لا ذنب للإسلام فيها .. يبقى انت مشكلتك فين !
لكن اللى حصل فى كنيسة القدسين بخروج الالاف لتكسير العربيات ده لا احد يقبله وبدل ما كنت تدافع عن ده بشوية حكايات مفبركة عن اللى بيعمله المسلمين كنت تقولى يسوع برىء منهم .. لكن ردك ده كأنك بتقولى واحدة بواحدة !!

اقتباس:
على فكرة مش عشان هى مسلمة لكن مروة ماتت عشان هى مصرية لان فى واحد مسيحي مات بسبب انه مصرى ومحدش كالعادة اتكلم عليه ولا اتعمل شهيد ولا اى حاجة ولو انت عايز اسمه وكل بياناته
على فكرة هذا الكلام فى غاية السذاجة ويهلك من الضحك .. إنها إتقلت علشان هى مصرية موش علشان هى مسلمة .. وكأنها ماشية فى الشارع تقول للناس أنا مصرية .. يا أستاذ هى اتقلت علشان محجبة وده بعتراف القاتل نفسه .. إنت بقى حتقولى علشان هى مصرية !! أول مرة اعرف ان المصريين بره مطلوبين مسجلين خطر .

اقتباس:
طبعا حضرتك متاكد تمام من الكلام دا
ان الكنائس مليانة مولوتف واسلحة وذخيرة
خلاص يبقى انا مش هاكمل الكلام بس نفسى تفكر بعقلك وتشوف لو الكنائس والاديرة فعلا مليانة اسلحة وذخيرة ليه لغاية دلوقتى مشفونش عمل ارهابى او حتى واحد مسيحي يفجر جامع او حتى يمسك رشاش او مسدس انشالله صوت ويضرب جامع
ليه

الله .. هو لازم يفجروا جامع !!
لا جنابك وقت الاستعمال جه قدام الامن فى اسكندرية فى حادثة كنيسة القدسين
وقبل كده فى الكنيسة اللى فى شارع 45 والامن طلع منها اسلحة واتنشرت فى الجرائد
ولا انت مكنتش هنا !!

اقتباس:
انا مش فاهم هم ليه المسلمين المتعصبين مش بيفكروا بعقلهم قبل ما يقولو الكلام اللى ينرفز دا
يعنى اللى جايب سفينة محملة اسلحة اولا يجيبها من اسرائيل وثانيا يحملها متفجرات
طيب على الاقل يخبيها

هو انت فاكر إن أمن الدولة ده إخوان ولا سلفيين علشان يلفقوا لكم قضايا ..!!
ده أمن الدولة مدلعكم يا راجل ..
ومع ذلك دى تقارير الأمن .. انت موش مصدقها ولا عايزنا نصدقها .. امال سيادتك عايونا نصدق مين ؟! .. نصدق أمريكا اللى كان الاقباط بيهتفوا لها فى المظاهرات وبيقولوا " يا امريكا فينك فينك امن الدولة بينا وبينك " ولا نصدق تقارير الانبا شنودة ! .. إذا منت سيادتك موش واثق فى تقارير امن الدولة اللى حمياك إنت والانبا شنودة وادتكم إمتيازات لم تحلموا بها فى يوم من الاايام أمال تصدق مين ؟!

اقتباس:
على فكرة مفيش جاسوس واحد مسيحي
الكلام ده بيهلك من الضحك .. أمال جنباك المخابرات المصرية مسكت قساوسة داخل الكنائس فى الستينيات جواسيس لإسرائيل ده كان ايه ..!! وانتشرت بالصور فى الاهرام .. اه صحيح انا نسيت انك حاطط امن الدولة والمخابرات فى كفة تلفيق التهم .
طب المعلم يعقوب القبطي عميل الاحتلال الفرنسي اللى كون جيش من الاقباط وانضم للفرنسين ضد شركائه فى الوطن المسلمين .. ده كان ايه .. !!
قولى كلام يتعقل !!!!!!!!!!

سندس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس